Gro Nesodden Sameie – skifte av heiser

Erik Kristiansen fra Heisrådgiveren AS orienterte på årsmøtet om problemstillingene med eksisterende heiser og arbeidet med innhenting av tilbud på nye heiser, samt de utfordringer som følger av et heisbytte.

Styret var i møte med de 2 fortrukne leverandørene den 1.7. og basert på forhandlinger i møtet ble det lagt frem justerte tilbud 7.7.  Basert på nye opplysninger og anbefaling fra Heisrådgiveren har styret i møte 8.7.2022 konkludert med at det inngås kontrakt med Schindler, pga heiskupeens størrelse, driftsopplegg samt fjernovervåking.

Skifte av heisene er en omfattende prosess, hvor det er mange arbeidsoppgaver som må avklares før nye heiser er i drift.  Det er mest sannsynlig at arbeidene starter i 2 kvartal 2023.   Styret har i forhandlingene understreket betydningen av en så rask gjennomføringstid som mulig, men det må likevel påregnes en periode på 8-10 uker hvor heisene ikke er i drift.

Leverandøren har vist til at det i perioder kan være betydelig støy med noen av arbeidene.  Så snart det foreligger en konkret fremdriftsplan vil styret informere.

Det er sendt en henvendelse til Hjelpemiddelsentralen fra sameiet om bistand med henvisning til et ganske omfattende behov for transporthjelp i denne perioden.  Hjelpemiddelsentralen har henvist til at deres støtte kun kan gjøres overfor brukere.

 For andre praktiske formål som går på feks innkjøp av dagligvarer, vil det bli vurdert om vi kan få til en dugnadsinnsats mht at beboere som har behov for hjelp kan kontakte personer på en ringeliste.   Andre løsninger for innkjøp av dagligvarer, kan være bruk av nettselskaper.